Evidenční listy
Důchodového pojištění
Mějte své evidenční listy důchodového pojištění pod kontrolou, vyplatí se to
Ať už máte, jakkoliv skeptické představy o výšce svého budoucího důchodu, usnadněte si jeho vyřizování co nejvíce už během svého pracovního poměru. Perfektní vztahy se svým zaměstnavatelem a důvěra v jeho schopnosti na pracovišti je krásná věc. To však nemusí úplně souviset z jeho důsledností ohledně administrativních záležitostí vůči svým zaměstnancům. Pokud však později náhodou zjistíte, že vaše evidenční listy neodpovídají „odpracované“ realitě, zkomplikuje to život hlavně vám.
Evidenční listy důchodového pojištění slouží jako potvrzení o vaší účasti za konkrétní období
Poctivě odevzdané evidenční listy garantují zaměstnancům vznik nároku na důchod a jsou podkladem k výpočtu výsledné sumy. Evidenční list důchodového pojištění je závaznou povinností zaměstnavatele podle zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Evidenční listy od zaměstnavatele musí existovat tři. Originál si nechává zaměstnavatel jedna kopie náleží vám a druhá kopie je pro Českou správu sociálního zabezpečení.
Proč je dobré mít vlastní přehled?
Pokud nepracujete přímo na příslušném oddělení nebo v blízkosti, nikdy nevíte, v jakém stavu administrativa vašeho zaměstnavatele vlastně je. Může se vám tak lehce stát, že zjistíte, že jako zaměstnanec např. nejste přihlášen k účasti na nemocenském a důchodovém pojištění nebo vás zaměstnavatel sice přihlásil, ale zapomněl odevzdat evidenční list důchodového pojištění. To vše vám může nepříjemně zkomplikovat vyplacení dávek při čerpání nemocenské a přiznání starobního či invalidního důchodu. Buďte raději o krok napřed. Ať nemusíte jednou pátrat v historii svých třeba už neexistujících zaměstnavatelů a nepřipravujete se zbytečně o čas i peníze.
Kde získáte spolehlivé informace o evidenčních listech důchodového pojištění
Každý člověk s českým občanstvím může kdykoliv využít možnost zkontrolovat si jaké dokumenty obsahuje jeho osobní spis na České správě sociálního zabezpečení. Stačí zaslat žádost o informativní osobní list důchodového pojištění, a to přes ePortál ČSSZ (pokud máte datovou schránku) nebo odeslat písemnou Žádost o informativní osobní list důchodového pojištění klasicky poštou. O tyto informace je možné žádat pouze jednou za kalendářní rok a lhůta na odpověď příslušného úřadu je 90 dnů ode dne doručení žádosti.
Nepodceňujte papírování a zjednodušte si cestu k penězům, které vám patří. Ve chvíli, kdy je budete potřebovat, kompletní evidenční listy důchodového pojištění, opravdu oceníte.
© 2023 FineNet – Na netu v pohodě